inspiratiepersoonlijktoekomst

Zwanger vliegen: op reis tijdens mijn zwangerschap

2 juni 2019 1 Comment

Reizen tijdens mijn zwangerschap

Ondertussen is onze Robin alweer drie maanden oud. En wat een lekker ventje is het ♥ Zoals ik eerder al eens schreef, verliep mijn zwangerschap supergoed en probleemloos. Ik was van tevoren benieuwd hoe ik me zou voelen en of we leuke reisjes konden blijven maken, maar gelukkig bleek dat prima te gaan. Ik reisde tijdens mijn zwangerschap maar liefst zes keer naar het buitenland en we gingen ook nog een weekendje weg in eigen land. In dit blog mijn ervaringen en tips over vliegen tijdens je zwangerschap!

Zwanger vliegen eerste trimester

Polen: een week Krakau & Zakopane

De vakantie naar Polen was al geboekt voordat ik zwanger werd. Uiteindelijk was ik in juli zeven weken zwanger toen we weg gingen. Ik heb niet getwijfeld om de trip te annuleren, want Polen is een ontwikkeld land en we konden tijdens de vakantie ons eigen tempo bepalen. Dus als het niet ging, konden we gewoon lekker rustig aan doen. Vier dagen in Krakau en drie dagen in het bergdorp Zakopane bleken een prima combi. Ik voelde me goed, hoewel ik wel wat meer moest slapen en geen lange hike in de bergen kon maken doordat ik die dag wat misselijk was. Maar we hebben er verder weinig om hoeven laten gelukkig.

Wel een grappig weetje: ik had met zeven weken zwangerschap een fase waarin sommige etenswaren me wat tegenstonden. Zo liepen we in Zakopane over straat op zoek naar een restaurant en geen enkele menukaart kon me bekoren. Totdat ik dé oplossing zag: apfelstrudel op de kaart! Ha, dáár had ik zin in. Tijdens deze fase van m’n zwangerschap mocht ik van mezelf alles eten waar ik zin in had, als ik maar gewoon wat binnenkreeg (hoewel ik gelukkig echt bijna niet misselijk ben geweest). Dus Jesús at die avond een bord spaghetti en ik bestelde voor mezelf doodleuk een apfelstrudel met vanillesaus als hoofdgerecht. Natuurlijk vonden ze het in het restaurant een tikje vreemd, maar de apfelstrudel was heerlijk!

Lees ook: Citytrip Krakau – een absolute aanrader

Engeland: werktrip Brighton

In augustus stond een werktrip naar Brighton op de agenda en dus ging ik tien weken zwanger weer vliegen. Samen met een nog veel zwangere collega, die al bijna op de dertig weken zat. Natuurlijk werd haar zwangerschap uitgebreid gesproken, terwijl ik stiekem aan het genieten was van mijn eigen geheime situatie. Wel even pittig toen ik de trolleys voor ons beiden aan het tillen was op het vliegveld, maar gelukkig had ik fysiek geen klachten en voelde ik me prima. Ik ben het eerste trimester heel goed doorgekomen, zonder noemenswaardige klachten! Halleluja.

Zwanger vliegen tweede trimester

Griekenland: onbekend eiland Lipsi

Een persreis naar Lipsi werd gepland toen ik nèt wist dat ik zwanger was. Even heb ik getwijfeld, want hoe zou ik me voelen? Maar het tweede trimester – tussen week veertien en zevenentwintig ongeveer – is het beste om te reizen zegt men. Je hebt dan de meeste energie en dus ging ik ervoor. Wel regelde ik dat Jesús ook mee mocht naar Lipsi en ik liet de wijnproeverij schrappen uit het programma. En zoals je in een eerder blog kunt lezen: de trip naar Lipsi was heerlijk! En Griekenland is een perfecte bestemming als je zwanger bent. Fetakaas mag je gewoon eten, net als gegrilde octopus en garnalen. De ouzo moet je natuurlijk wel laten staan, maar ik vond het echt culinair genieten in Griekenland. Qua energie voelde ik me top, ik deed alleen af en toe ‘s middags een dutje op het strand of in ons fijne hotel – maar dat zou je ook gewoon op het ultieme vakantiegevoel kunnen schuiven, haha.

Lees ook: Lipsi – onbekend Grieks eiland, maar oh zo leuk!

Spanje: verrassende stedentrip Palma de Mallorca

Samen met twee vriendinnen ging ik in september, achttien weken zwanger, vliegen naar Mallorca. De trip was al gepland voor mijn zwangerschap, en grappig genoeg was een van mijn andere vriendinnen toevallig ook zwanger. Gelukkig voelden we ons beiden goed en hebben we met plezier Mallorca ontdekt. We wandelden kilometers door Palma, huurden een dag een auto, shopten in boetiekjes en op de markt en genoten van alle tapas. Ook Mallorca vind ik een aanrader als bestemming tijdens je zwangerschap, de afstanden op het eiland zijn niet groot, er is altijd een strand in de buurt als je wilt uitrusten en Palma zelf is een heel leuke stad om te verkennen.

Griekenland: jubileumuitje naar Poros & Athene

En zo kwam ik ineens twee keer in twee maanden in Griekenland! Wat een geluk, met mijn werkgever Riksja Travel reisde ik begin oktober een paar dagen naar het Griekse Poros en Athene om ons zeventien-en-een-half jarig werkjubileum te vieren. Een trip vol activiteiten, fijne collega’s, teambuilding en ook veel gelach. En met mijn twintig weken zwangere buik heb ik zeker nog wat pasjes gewaagd op de dansvloer! De cocktails heb ik helaas moeten laten staan, maar het voordeel was wel dat ik alle capriolen van de feestavond nog goed kon navertellen de volgende ochtend, haha. Van het eiland Poros heb ik maar een klein stukje gezien, maar de ligging aan zee is supermooi en de ijswinkel bij de haven is bijna alleen al een bezoek waard. Ook Athene was top, wat een bijzondere stad met zóveel geschiedenis. De wijk Plaka is enorm gezellig en ik ga graag nog een keer terug om Athene eens als echte citytrip te ontdekken. Lijkt me ook goed te doen met een baby!

Portugal: een week Algarve in Faro & Lagos

Portugal was de laatste buitenlandtrip tijdens mijn zwangerschap, en bewust gepland als een soort babymoon tijdens mijn vijfentwintigste week in november. Eigenlijk was het de bedoeling dat we in deze week naar Jordanië zouden reizen, waar alles al voor geregeld was: vlucht, hotels, vervoer, excursies… Een relaxt programma naar Aqaba, Petra, de Dode Zee en als afsluiter weer Aqaba. Het leek mij de perfecte babymoon, niet te druk maar wel met tijd voor wereldwonder Petra en de Dode Zee. Maar helaas helaas, Jesús kreeg zijn nieuwe Cubaanse paspoort niet op tijd rond en dus kon hij ook zijn benodigde visum voor Jordanië niet tijdig regelen. We moesten de reis jammer genoeg annuleren.

Portugal was dus second best, maar we wilden er toch nog even tussenuit. November is al laagseizoen aan de Algarvekust en dat merkten we, veel restaurants waren al gesloten voor het seizoen en ook de zon liet zich niet vaak zien. Toch zou ik Portugal zeker aanraden als bestemming als je zwanger gaat vliegen, van april t/m oktober is het een ideale plek. Heel relaxt, stranden en baaien in de buurt, lekker eten (veel verse vis!) en een mediterrane vibe.

Lees ook: Verken de kliffen en stranden van Lagos in de Algarve | Portugal

Zwanger vliegen derde trimester

Winterse citytrip Maastricht

En toen brak het derde trimester aan, vanaf week achtentwintig ongeveer. De laatste loodjes! Ik had gelezen dat je dan beter niet teveel meer kunt plannen, want de zwangerschap wordt fysiek zwaarder. En qua vliegen moet je rekening houden met de uiterste termijn waarbij je bij de verschillende airlines nog zwanger aan boord mag. En dus liet ik alle wilde plannen achterwege en boekten we in december een winters weekendje Maastricht. Met de trein dus, wel zo gemakkelijk. Ook leuk natuurlijk! We genoten van de kerstmarkt, de versierde etalages en warme chocomel. Ik waggelde vrolijk rond door de stad en met af en toe een koffiebreak onderweg hield ik het goed vol. We sliepen in het Designhotel Maastricht, aten fantastisch lekker Aziatisch bij restaurant Dadawan (aanrader!) en deden onze kerstinkopen in Maastricht. Plus wat babyaankopen natuurlijk… En vanaf toen was het wachten op de komst van onze kleine man in februari!

Tips voor vliegen tijdens de zwangerschap

Zoals overal wordt gezegd: het tweede trimester is het beste moment om te zwanger te vliegen. Je hebt de mogelijk misselijke weken van het eerste trimester achter je gelaten en wordt fysiek nog niet beperkt door je bolle buik.

Veel vrouwen zijn wat onzeker over vliegen tijdens hun zwangerschap. Maar ik heb gemerkt: zolang je je goed voelt, kan er veel. Plan je programma daarom niet te vol en kijk ter plekke gewoon waar je zin in hebt en of je je fit genoeg voelt. Er zijn een boel bestemmingen waar je prima met wat rustiger aan doen toch een hele leuke vakantie kunt hebben.

Wat mij betreft zijn eigenlijk alle bestemmingen binnen Europa goed te doen. Je hoeft er niet ver voor te vliegen (in een vliegtuigstoel met dikke buik en een blaas als een pinda is voor sommige vrouwen nogal omcomfortabel), de gezondheidszorg is overal goed en er wordt vrijwel overal wel Engels gesproken. Laat je dus zeker niet tegenhouden om tijdens je zwangerschap een citytrip of weekje zon in Europa te boeken als je je goed voelt.

Wil je graag op reis búiten Europa tijdens je zwangerschap, kies dan je bestemming slim. Er zijn absoluut genoeg opties, maar denk aan mogelijke inentingen die je nodig hebt en het risico op zika. Opties die wij hebben overwogen tijdens mijn zwangerschap zijn Jordanië, Zuid-Afrika, Thailand en Kaapverdië. Uiteindelijk werd het dus Portugal. Tikva van Gezinopreis heeft een handig blog geschreven met geschikte bestemmingen voor een babymoon, zowel binnen Europa als erbuiten. Leuk ter inspiratie!

Zoek van tevoren al even uit welke gerechten je wel en niet kan eten op je bestemming. De eerste keer in een restaurant in Griekenland had ik mijn huiswerk niet gedaan en wist ik niet wat ik wel en niet kon bestellen, en dus heb ik eerst nog een half uur zitten Googlen. Handig om van tevoren te weten welke lokale gerechten prima zijn om te proberen en welke je beter kunt overslaan. Het zorgde ervoor dat ik me nauwelijks beperkt voelde qua eten omdat ik wist welke gerechten ‘veilig’ waren en zo hoefde ik niet eerst 3x teleurgesteld te worden door iets op de menukaart.

Ik ga altijd op reis met een goede reis- en annuleringsverzekering en dit is zeker een aanrader wat betreft reizen tijdens je zwangerschap. Natuurlijk omdat je op reis direct naar een ziekenhuis wilt gaan als je vermoedt dat er misschien iets niet in orde is. Maar ook omdat een complicatie tijdens je zwangerschap een geldige reden is om je al geboekte reis kosteloos te annuleren, nog voordat je bent vertrokken. Je hebt dan een verklaring van je dokter nodig en krijgt dan de gemaakte kosten weer terug.

Zwangere foto’s?

Tja, en toen kwam ik erachter dat ik dus helemaal niet zo heel veel foto’s van mezelf heb gemaakt op reis, waarbij je mijn zwangere buik kunt zien groeien… En dat zou nou net wel leuk zijn in dit artikel. Daarom hier een fotootje uit de privécollectie, toch leuk om te zien hè?

Tot zover mijn vliegreizen tijdens de zwangerschap! Heb jij nog gereisd tijdens jouw zwangerschap? Of zou je dat doen, als het moment zou komen?

Artikelen die je misschien ook leuk vindt:

1 Comment

Ellen 3 juni 2019 at 14:34

En jij mijn trolley maar tillen in, niet te vergeten, 35 graden.. dankjewel nog 😚