persoonlijkreizentoekomst

Mijn reisjaar: terugblik 2019 én nieuwe plannen!

29 december 2019 1 Comment

Menig reisblogger publiceert rond deze tijd een samenvatting van het afgelopen reisjaar. Ik vind dat altijd heel leuk om te lezen, dus bij deze hier een overzicht van onze reizen in 2019. Plus alvast een vooruitblik naar 2020, want de eerste mooie plannen zijn al gesmeed!

De eerste ambitieuze reisplannen in 2019

Het jaar begon met mijn zwangerschapsverlof en in mijn tonnetje-ronde staat zaten er geen tripjes meer in. Nadat half februari Robin werd geboren, kwamen de eerste reiskriebels al snel weer boven. Toch vond ik het ook wel heel spannend, op pad met zo’n baby! Van mijn stoere plannen om in de eerste maanden ‘lekker dichtbij’ naar Keulen of Parijs te gaan kwam weinig terecht… We begonnen eerst maar eens met gewoon een nachtje logeren bij mijn ouders in de Achterhoek.. Dat ging gelukkig heel goed, maar jeetje mina wat moet je veel spullen meenemen als je een kleine baby hebt, haha.

reisjaar terugblik 2019 camping

Op naar Cuba!

Toen het einde van mijn zwangerschapsverlof ik zicht kwam en Robin ondertussen zo’n drie maanden oud was, stapten we voor het eerst in het vliegtuig: op naar Cuba! Superbijzonder natuurlijk, meteen zo’n verre reis naar de familie van Jesús in Viñales. Het was best even aanpoten, in Cuba met een baby. Jesús zijn ouders wonen heel eenvoudig, er is maar één kamer met airco en goede douche, er is geen internet, en het was ook nog eens erg warm dit jaar in mei. Maar opa en oma waren dólblij om Robin te kunnen knuffelen en alleen daarom was het de reis al dubbel en dwars waard. Natuurlijk was het ook genieten om weer in Cuba te zijn, ik ben verliefd op Havana en ook het landschap rondom Viñales is een van de mooiste natuurgebieden die ik heb gezien.

Lees ook: Persoonlijk – met Robin naar de familie in Cuba

PS. Hebben jullie deze maand mijn artikel over Havana gezien in de VIVA, in nummer 49? Zo leuk! Een vier pagina tellend artikel boordevol tips over de Cubaanse hoofdstad. Hier vind je alvast een voorproefje. Ik zal volgende week het hele artikel online zetten in een blog, dan kunnen jullie hem alsnog lezen als je de VIVA gemist hebt!

Genieten in Rovinj in Kroatië

Begin september was het tijd voor onze eerste trip binnen Europa met z’n drieën: we vlogen voor vijf dagen naar Rovinj in Kroatië. Ik schreef er deze maand al een uitgebreide blog over, Rovinj was heerlijk genieten. Lekker eten, lekker weer, lekker strand. Nadat Cuba toch een wat pittigere reis was met zo’n klein baby’tje, deed dit ons vertrouwen groeien dat we prima samen kunnen blijven reizen met Robin erbij. Natuurlijk is zo’n trip tegenwoordig anders dan vroeger, alles draait nu een beetje om het ritme van Robin heen en we moeten nadenken waar we zijn tijdens de nodige middagslaapjes en maaltijden. Maar we merken dat we een heleboel kunnen doen, in relaxt tempo, als we onze verwachtingen maar een beetje laten varen. Gedwongen slow travel eigenlijk, maar toch ook wel gewoon heel fijn!

Lees ook: Tips voor Rovinj in Kroatië – ideaal voor een korte break

Familiebezoek in Spanje & tripje Bilbao

Direct boekten we half oktober nóg een tripje binnen Europa: we gingen op bezoek bij de oom van Jesús, die vlakbij Bilbao woont met zijn Spaanse vrouw en hun zoontje van drie. Zo leuk om bij hen op bezoek te zijn, we mochten in hun appartement slapen en de jongens konden lekker samen spelen buiten op het grote terras. Heerlijk dat dat in oktober nog gewoon kon, overdag buiten in korte broek en ’s avonds eten op de veranda. Natuurlijk gingen we ook een dagje naar Bilbao, waar we de moderne kunst rondom het Guggenheimmuseum bekeken en pintxos aten in een gezellige bar. En we deden mee met de plaatselijke feestelijkheden voor de Fiesta Nacional de España op 12 oktober (soort Koningsdag) in het dorp waar we verbleven; iedereen in het dorp kent de oom van Jesús en zijn vrouw, dus we hadden volop aanspraak en we voelden ons zowat locals, hartstikke leuk.

Jesús weer naar Cuba

Daarmee was het reisjaar bijna ten einde. Jesús ging in november nog voor drie weken in zijn eentje naar Cuba, om tijd bij zijn familie door te brengen. Hij woont nu twee jaar in Nederland en voelt zich hier goed, met zijn werk, taallessen, sportschool en vrienden, maar natuurlijk mist hij Cuba wel. En ik snap goed dat hij af en toe weer even lekker tussen zijn eigen mensen in zijn eigen dorp en eigen wijk wil zijn; het is en blijft zijn vaderland, zijn cultuur, zijn thuis. Wel een tikje pittig voor mij, drie weken alleen thuis met Robin, maar ik heb het overleefd. Fieuw, blij toen hij weer terug was!

Mini-uitstapje: nachtje Arnhem

In december maakten Jesús en ik nog één mini-uitstapje: we gingen een nacht logeren in een hip hotel in Arnhem, terwijl Robin een nacht uit logeren ging bij mijn ouders. Man man, wat was dat fijn! Het was de eerste keer sinds februari dat we weer eens samen een avondje uit gingen, lekker eten in een restaurant, ’s ochtends heeeeeerlijk uitslapen, ’s middags nog een keertje uit lunchen… Zo fijn. Het is win-win: wij lekker uitslapen en samen genieten, en mijn ouders oppassen op Robin en alle tijd met hem hebben. En natuurlijk was het extra fijn om ‘em de volgende dag weer te kunnen knuffelen. Het was zeker voor herhaling vatbaar, dus voor volgend jaar staat het eerste nachtje weg alweer gepland: we gaan naar Deventer! Dus wie leuke tips heeft, kom maar door.

Zelf ook een nachtje weg in Arnhem? Wij sliepen in het fijne Hotel Karel, een kleinschalig hotel met industriële retro-vibe in het Spijkerkwartier. Onze kamer had een jacuzzi en eigen sauna; wij betaalden in december €115 per nacht inclusief ontbijt. Kijk hier voor de actuele prijzen!

reisjaar terugblik 2019 koffer

De eerste trip in 2020: Jordanië here we come

Naast het nachtje Deventer staat ook de eerste échte reis in 2020 al gepland: eind maart gaan we een kleine twee weken naar Jordanië. Zo tof! Misschien weten sommigen van jullie nog dat Jesús en ik vorig jaar naar Jordanië zouden gaan, als ‘babymoon’ voordat Robin geboren zou worden. Maar die reis moesten we helaas annuleren, omdat Jesús niet op tijd zijn nieuwe Cubaanse paspoort en het voor hem noodzakelijke visum rond kon krijgen. Enorm balen natuurlijk. Nu gaan we in de herkansing en deze keer dus mét Robin! Ik heb er nu al enorm veel zin in, genieten van mierzoete thee en verse falafel, natuurlijk een bezoek aan Petra en een nachtje slapen in de woestijn… Het gaat ook de eerste keer zijn voor Jesús in het Midden-Oosten en ik ben heel benieuwd wat hij daarvan zal vinden. Voor Robin is het vast ook fantastisch, tegen die tijd kan hij denk ik net een beetje lopen, dus lekker op onderzoek uit en handen vol zand eten in de Wadi Rum-woestijn. We sluiten die reis af met drie dagen aan de Rode Zee, in een hartstikke luxe resort. Een soort vakantie-in-een-vakantie, ik kan niet wachten.

reisjaar terugblik 2019 petra

Cuba en…?

Volgend jaar staat ook een bezoek aan Cuba weer in de agenda, hoewel we nog niet zeker weten wanneer precies. Natuurlijk willen we dat opa en oma in Cuba weer met Robin kunnen knuffelen; de vorige keer was hij nog piepklein en deze keer willen we gaan als hij echt lekker rond kan rennen en kan spelen in de buurt. Misschien in mei/juni net voor de zomer, of in september/oktober net erna. Ik ben aan het broeden op een plannetje om het familiebezoek in Cuba te combineren met een trip naar Mexico – hallo Isla Holbox! – dus ik hoop dat dat in 2020 haalbaar lijkt.

Plus een lange wishlist zoals altijd

En dan is er natuurlijk ook nog de wishlist voor een of meerdere leuke citytrips komend jaar… Wat verwend hè, ik ben gewoon altijd bezig met het plannen van nieuwe trips! Ik heb zo’n notitie-ding in mijn telefoon, die uitpuilt van allerlei leuke bestemmingen binnen en buiten Europa. Kanshebbers zijn wellicht Boedapest, Parijs, Málaga, Gdansk, Bologna… Wie weet wat het gaat worden.

Ik hoop dat iedereen een prachtig jaar vol geluk, gezondheid én mooie reizen tegemoet gaat! ♥

Artikelen die je misschien ook leuk vindt:

1 Comment

Manouk 30 december 2019 at 16:25

Klinkt als een prachtig jaar! Jordanië staat hoog op mijn lijstje, dus ik ben heel benieuwd hoe jullie dat vinden.