citytripreizen

Citytrip Barcelona – onze vier heerlijke dagen in de stad

2 januari 2022 0 comments

Laatst schreef ik een blog over Llafranc, het leukste dorpje aan de Costa Brava. Wij combineerden het strand in Llafranc met een paar dagen Barcelona. Wat mij betreft de ideale korte vakantie: een citytrip en daarna een paar dagen relaxen aan zee. Vandaag neem ik je met veel plezier mee naar onze vier dagen in Barcelona!

Er zijn tientallen blogs volgeschreven met tips voor Barcelona, door mensen die de stad veel beter kennen dan ik. Ook voor het ontdekken van Barcelona met kinderen vind je online veel informatie. Daarom deze keer geen blog boordevol tips, maar gewoon een heerlijk verslag van onze vier dagen in de stad. Een soort realistisch kijkje in hoe een citytrip met peuter van 2,5 en baby van zes maanden er uit ziet… haha. Enjoy!

citytrip barcelona placa reial

Op reis met een peuter en baby

Toen Robin klein was – pré-corona zeg maar – hebben we een tripje naar Rovinj in Kroatië en eentje naar Bilbao in Spanje gemaakt. Nu we Lucas er ook bij hebben, was ik heel benieuwd hoe ‘relaxt’ het zou zijn om een paar dagen met twee van die kleine kids op reis te zijn. Ik ging uit van het ergste, en nam me voor alle verwachtingen over wat we op een dag kunnen doen, te laten varen. Als het me op een dag lukte om 1x een kopje cafe con leche op het terras te drinken en 1x een ijsje te eten, zou ik gelukkig zijn. Nou, fast flash forward: dat lukte gelukkig dagelijks! Op sommige dagen deden we niet veel meer, maar dat was gezien de heerlijke plek waar we waren helemaal prima.

Lees ook: Llafranc – het mooiste strand in Noord-Spanje

Citytrip Barcelona – wat deden we wel?

Elke dag probeerden we in ieder geval een uitstapje te maken in de stad. Vaak gingen we in de ochtend op pad en waren we weer terug als Robin tussen de middag ging slapen. Of we bleven juist in de ochtend thuis en gingen in de middag de deur uit. Met drie volledige dagen in de stad hebben we zo toch aardig wat leuks kunnen zien en doen!

citytrip barcelona barri gotic
citytrip barcelona hammen

La Rambla, Barri Gòtic en La Boquería

Nadat we op de eerste ochtend wakker worden, verse broodjes halen bij de bakkerij en thuis ontbijten, gaan we op stap. We zetten Robin in de buggy, hijsen Lucas in de draagzak en stappen in de metro richting La Rambla. De meest toeristische plek van Barcelona natuurlijk, maar een must als je zoals Jesús voor de eerste keer in de de stad bent vind ik. Groot voordeel aan reizen met kleine kinderen: we zijn zó vroeg op La Rambla dat er nog maar weinig anderen zijn. We wandelen de lange boulevard met zijn souvenirverkopers en kiosken een heel stuk af en strijken neer op een plaza. Hier drinken we een cafe con leche (missie vandaag = geslaagd!) terwijl Robin rondrent tussen de duiven.

Vervolgens dwalen we over de Mercat de la Boquería, een overdekte markthal met kramen vol opgestapeld groente en fruit, vissen, hangende hammen en vers fruitsap. Een leuk uitstapje, waar de Barcelonezen zelf ook inkopen doen. Via de stegen van de Barri Gòtic wandelen we vervolgens weer terug richting het begin van La Rambla. Deze wijk heeft veel sfeervolle doorkijkjes, met smalle straten vol karakteristieke gevels, smeedijzeren balkons en street art. We hebben niet echt een doel, maar slenteren heerlijk een uur rond. Robin loopt zelf rond, want de wijk is voetgangersgebied dus hij verkent alle portieken en stoepranden in langzaam peutertempo. Lucas zit ondertussen vrolijk over de rand van de draagzak te loeren naar de wereld om hem heen. Prima ochtend zo!

citytrip barcelona sagrada familia

Sagrada familia, Casa Battló en Passeig de Gràcia

De volgende dag staat Robin al om zeven uur bij de voordeur te springen dat hij weer naar buiten wil. Fijn dat hij er zo veel zin in heeft, dus na een snel ontbijt gaan we weer op pad. Deze keer nemen we de metro naar de Sagrada família, die tweede iconische plek van Barcelona. Deze basiliek is door architect Antoni Gaudí ontworpen en is al ruim 130 jaar in aanbouw. We wandelen een rondje buiten om de kerk heen en bekijken de bizarre ontwerpen en versieringen op de torens. Een bezoek aan de binnenkant laten we schieten; in plaats daarvan strijken we neer in een speeltuin direct aan de overkant van de Sagrada família. Even een andere insteek zo met kinderen, haha. We halen broodjes, fruit en drinken bij een cafeetje en picknicken buiten met uitzicht op de Sagrada família, hartstikke leuk.

Als Robin uitgespeeld is stappen we weer in de metro en gaan we naar Passeig de Gràcia. Deze promenade is een bekende winkelstraat waar prestigieuze merken een winkel hebben, zoals Louis Vuitton, Chanel en Cartier. Je vindt hier ook de officiële merchandise-winkel van FC Barcelona, waar Jesús natuurlijk even naar binnen moet. We wandelen de Passeig de Gràcia een stuk af, tot we bij Casa Battló komen. Dit gebouw is ook ontworpen door Gaudí en heeft dezelfde kenmerkende bizarre en vloeiende vormen. Iets verderop staat Casa Milà, nog een ontwerp van Gaudí. Leuk om op deze manier wat te kunnen zien van de meest bekende architect van Barcelona.

citytrip barcelona port vell

De oude haven en het strand van La Barceloneta

Onze laatste dag in Barcelona gaan we op zoek naar wat ontspanning in de stad. We pakken op de hoek van ons appartementencomplex de bus richting La Barceloneta, een wijk aan het stadsstrand van Barcelona. We stappen uit bij Port Vell, de oude haven van de stad die aan het einde van La Rambla ligt. Hier ligt een mooie houten wandelpromenade direct aan het water, met een futuristisch ontwerp tussen de dobberende bootjes en enorme jachten.

We wandelen vanuit Port Vell naar de wijk La Barceloneta, die ons een beetje aan Havana doet denken met zijn smalle straten, gekleurde gebouwen en wapperende was aan de balkons. Aan het strand zitten zelfs enkele oude mannetjes domino te spelen. Het strand is prima, niet te druk maar wel gezellig vol. We nemen plaats op onze handdoek, spetteren wat in de branding en genieten van een drankje. Robin heeft wat aanmoediging nodig om de zee in te gaan, maar daarna vindt hij het geweldig en wil hij er niet meer uit. Hartstikke leuk om deze manier stad en strand te kunnen combineren tijdens onze citytrip Barcelona!

citytrip barcelona strand la barceloneta

Overige activiteiten in Barcelona

We hebben nog veel meer gedaan in Barcelona, maar dat bestaat vooral uit speeltuinen, parken, ommetjes door onze buurt en trips naar lokale lunchcafés. Ook hebben we afgesproken met twee vrienden van Jesús uit Cuba, die toevallig met hun partners en kinderen in Barcelona wonen. Zo leuk! En voor Jesús natuurlijk geweldig om weer eens bekenden in real life te zien in plaats van via videobellen. We hebben echt genoten van onze dagen in Barcelona, met de lekkere temperaturen in september, de terrassen voor een hapje en drankje, en ‘onze’ wijk L’Eixample.

Wie Barcelona een beetje kent, weet natuurlijk ook dat we een heleboel níet hebben gedaan. Het beroemde Parc Güell, het FC Barcelona-stadion Camp Nou, de fonteinen en omliggende wijk van Montjuïc, het Picassomuseum… en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is zoveel te zien en doen in Barcelona! Wij hebben plekken gekozen die voor ons goed pasten in onze citytrip, maar je kan gerust 3x zo lang naar Barcelona gaan en dan hoef je je nog steeds niet te vervelen.

Meer reisinspiratie? Lees ook: Tips voor Rovinj in Kroatië: ideaal voor een korte break
citytrip barcelona appartement

Waar slapen in Barcelona

We sliepen in Barcelona in een ruim vier kamer-appartement van Barcelonaguest, met eigen keuken en woonkamer, twee slaapkamers, eetkamer en badkamer. Midden in de wijk L’Eixample, een wijk met ruime opzet, wat parken, speeltuinen en koffiebarretjes, die ik met zorg had uitgekozen. Het bleek een hele fijne uitvalsbasis om de stad te verkennen. Wilden we gewoon een ommetje maken, dan hadden we in de buurt zo een speeltuin gevonden waar we een koffie to go konden krijgen. En wilden we een stuk van de stad verkennen, dan stopte er een handige bus om de hoek en was zowel het metro- als treinstation op korte loopafstand. Ik vind het een absolute aanrader voor wie Barcelona met kinderen wil verkennen. Er werd voor ons zelfs op verzoek een campingbed en kinderstoel geregeld, helemaal top.

Appartement Barcelonaguest > Vier kamer-appartement vanaf €110 per nacht, met mogelijkheid tot gratis annuleren. Je vindt de prijzen en actuele beschikbaarheid hier online.
Barcelonaguest, Consell de Cent #221, L’Eixample, Barcelona.

Vliegen naar Barcelona

Er zijn verschillende vliegmaatschappijen die naar Barcelona vliegen. De handigste luchthaven voor Barcelona is El Prat, airportcode BCN. De luchthaven ligt op 13km afstand en je kunt gemakkelijk een shuttlebus pakken van El Prat naar het centrum.

Er zijn twee andere luchthavens die in de buurt van Barcelona liggen: Girona en Reus. Allebei liggen ze op 100-120 km afstand van de stad en soms worden ze verkocht als ‘luchthaven van Barcelona’, maar let dus op dat je dan nog wel een flink stuk moet reizen.

De volgende maatschappijen vliegen rechtstreeks naar Barcelona El Prat:

• vanuit Brussel naar BCN met Vueling – vanaf €49 retour
  • vanuit Düsseldorf naar BCN met Vueling – vanaf €75 retour
  • vanuit Düsseldorf naar BCN met Eurowings – vanaf €95 retour

De meeste van deze tarieven zijn met alleen handbagage; voor incheckbagage betaal je bij.

Dit artikel bevat affiliatelinks. Meer weten?

Artikelen die je misschien ook leuk vindt: